Czym są tłuszczaki i co należy z nimi zrobić? | One Clinic

Czym są tłuszczaki i co należy z nimi zrobić?

Wiele osób ma na swoim ciele różne zmiany skórne. Niektóre są bardziej widoczne, inne mniej. Tłuszczaki to łagodne zmiany – guzki, które występują w różnych miejscach ciała  i mają zwykle okrągły kształt. Zazwyczaj nie są to groźne dla zdrowia guzki. Stanowią głównie problem estetyczny. Należy jednak je obserwować, a po konsultacji z lekarzem, jeśli to potrzebne, usunąć. Czym są tłuszczaki, jak je rozpoznać, gdzie się tworzą i jakie są przyczyny ich powstawania? Wyjaśniamy.

Tłuszczaki są to łagodne guzki tkanki tłuszczowej, które występują pod skórą. Mogą tworzyć się pojedynczo lub w większych skupiskach. Pojawiają się w dowolnym miejscu na ciele, ale najczęściej występują na szyi, plecach, ramionach i udach. Mogą być odczuwalne jako miękkie guzki pod skórą. Zwykle nie powodują bólu ani dyskomfortu, stanowią często defekt estetyczny. Są to jedne z najczęściej występujących łagodnych nowotworów tkanek miękkich u ludzi, zwykle są nieszkodliwe. Często wystarczy jedynie stała obserwacja takiej zmiany i sprawdzanie jej rozwoju. Niekiedy można zdecydować się na usunięcie tłuszczaka.

Przyczyny tworzenia się tłuszczaków

Tłuszczaki powstają wskutek przerostu tkanki tłuszczowej w jednym miejscu w postaci guzka. Mają skłonności do rozrostu. Powody ich powstawania nie są do końca znane, ale istnieją czynniki, które mogą przyczyniać się do ich rozwoju. Przede wszystkim za przyczynę tworzenia się tłuszczaków uważa się skłonności genetyczne. Niektóre rodzaje tłuszczaków mają charakter dziedziczny i mogą być widoczne z pokolenia na pokolenie. Najczęściej pojawianiu się tłuszczaków sprzyja otyłość, wiek (występują zazwyczaj u osób dojrzałych, 40-60 lat) oraz nadużywanie alkoholu i niektóre choroby metaboliczne.

Gdzie najczęściej tworzą się tłuszczaki?

Tłuszczaki tworzą się pod skórą. Najczęściej pojawiają się w okolicy tułowia, karku, na brzuchu, plecach (szczególnie  w okolicy kręgosłupa) i szyi.  Mogą również pojawiać się na ramionach, udach i w okolicy pachwinowej oraz na twarzy. W większości przypadków są to zmiany łagodne, ale jeśli zauważymy pojawienie się nowych zmian (lub gdy rosną one bardzo szybko), należy skonsultować się z lekarzem i obserwować zmiany.

Czy tłuszczaki zagrażają życiu? Co z nimi zrobić?

W większości przypadków tłuszczaki nie są zmianami złośliwymi, nie stanowią zagrożenia dla życia. Są zwykle bezbolesne i rosną powoli. Głównym problemem może być więc zaburzenie estetyki ciała lub dyskomfort (gdy znajdują się w miejscach na ciele, utrudniając codzienne czynności). Niektóre osoby decydują się na usunięcie tłuszczaka. Przed podjęciem takiej decyzji należy skonsultować się z lekarzem, który przeprowadzi badanie, oceni charakter guza i zdecyduje, czy zabieg jest konieczny.

Metody usuwania tłuszczaków

Jeśli tłuszczak powoduje dyskomfort lub wygląda nieestetycznie, można go usunąć chirurgicznie. Usuwanie tłuszczaków jest to zwykle szybki i prosty zabieg, który może być wykonywany w znieczuleniu miejscowym. Lekarz usuwa tłuszczaka, wykonując nacięcie w pobliżu guza, wycina go, zakłada szwy i wysyła zmianę do badania histopatologicznego. Po zabiegu pacjent otrzymuje zalecenia co do pielęgnacji rany, do domu może wrócić tego samego dnia. Czasem, przy większych tłuszczakach, rozważyć można usunięcie ich w drodze liposukcji. Decyzja odnośnie metody podejmowana jest w porozumieniu z chirurgiem plastycznym, chirurgiem lub chirurgiem onkologiem.