Palec strzelający, trzaskający – jak sobie z tym poradzić?

Palec strzelający, trzaskający – jak sobie z tym poradzić?

Palec strzelający, zwany również trzaskającym palcem, to dość często występujący problem, który może być bardzo uciążliwy dla osób cierpiących na to schorzenie. Dolegliwości te objawiają się nagłym, nieprzewidywalnym trzaskaniem palca podczas ruchu, co może być bolesne, a przede wszystkim utrudniać codzienne czynności np. chwytanie przedmiotów. Jeśli cierpisz na palec strzelający lub trzaskający, istnieje kilka sposobów, które pomogą rozwiązać ten problem. Przeczytaj!

Palec strzelający, trzaskający – przyczyny

Przyczyny palca trzaskającego są różne i mogą obejmować uszkodzenie stawu lub tkanek miękkich palca np. w wyniku urazu lub przeciążenia. Mogą wynikać także ze zwyrodnienia stawów, które często powodują zgrubienie tkanek i zaburzenia ruchomości.

Palec strzelający to dość częsty problem, który może być bardzo uciążliwy (np. utrudniać proste czynności jak wiązanie butów, chwytanie przedmiotów, nawlekanie igły), dlatego problemu tego nie można lekceważyć. Aby rozpocząć leczenie, najpierw należy zdiagnozować przyczynę pojawiania się palca trzaskającego. Do tego niezbędne może być wykonanie dodatkowych badań, takich jak RTG lub rezonans magnetyczny. Leczenie palca trzaskającego zależy od przyczyny i może obejmować zastosowanie leków przeciwzapalnych, rehabilitację lub leczenie chirurgiczne.

Objawy palca trzaskającego

Charakterystyczny odgłos palca trzaskającego jest nie do przeoczenia. Objawy palca trzaskającego mogą dotyczyć: trzaskania lub trzeszczenie podczas ruchu palca, ból lub dyskomfort, obrzęk lub zaczerwienienie wokół stawu palcowego oraz ograniczenie ruchomości palca.

Palec trzaskający – leczenie niechirurgiczne

Na wczesnym etapie, przy mniej zaawansowanym problemie palca trzaskającego, można zastosować metody niechirurgiczne. Pomogą ćwiczenia rehabilitacyjne, które mogą wzmocnić mięśnie i stawy palców oraz poprawić ich ruchomość. Zastosowanie okładów chłodzących lub ciepłych, które czasem złagodzą ból i obrzęk. Mogą sprawdzić się także masaże i zabiegi fizykoterapeutyczne. Ważne też, aby pamiętać o unikaniu działań, które mogą nasilać objawy palca trzaskającego, takich jak dźwiganie ciężarów czy zbyt intensywne ćwiczenia fizyczne.

Palec trzaskający – leczenie chirurgiczne

Leczenie chirurgiczne palca trzaskającego lub strzelającego jest zwykle zalecane w bardziej zaawansowanych przypadkach, gdy inne metody zachowawcze lub lecznicze nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, lub gdy przyczyną palca trzaskającego jest uszkodzenie tkanek, lub stawów.

Leczenie operacyjne palca trzaskającego zależy od przyczyny i stopnia zaawansowania problemu. Operacja polega na nacięciu miejsca w okolicy wewnętrznej dłoni i przecięciu pochewki ścięgna. Po zabiegu chirurgicznym zostaje założony opatrunek ograniczający ruchomość. Konieczna będzie rehabilitacja, aby przywrócić sprawność i ruchomość stawu. Wiele osób odczuwa zdecydowaną poprawę po zabiegu operacji palca strzelającego lub trzaskającego.