Operacja przepukliny (pępkowa, pachwinowa) - OneClinic
Operacja przepukliny (pępkowa, pachwinowa)

Przepuklina powstaje w wyniku osłabienia wewnętrznej warstwy mięśni. Ciśnienie wewnątrz jamy brzusznej napiera na osłabione miejsce, powodując pojawianie się widocznych uwypukleń. Problem ten może dotyczyć zarówno dzieci, jak i osób dorosłych. Przepuklina może być wrodzona lub nabyta i najczęściej objawia się w okolicach pachwin, pępka lub w bliźnie pooperacyjnej. Pojawieniu się przepukliny towarzyszą dolegliwości bólowe w miejscu jej występowania i/lub guzowate uwypuklenia.

Operację przepukliny poprzedza konsultacja lekarska, podczas której omawiany jest dokładny stan zdrowia pacjenta. Szczegółowy wywiad lekarski jest bardzo ważny przy chorobach płuc, serca i tarczycy. Przed zabiegiem należy także wykonać badania zlecone przez lekarza. Zwykle lista ta obejmuje następujące: grupa krwi, morfologia, mocz, APTT i INR, kreatynina, elektrolity, glukoza. W zależności od stanu zdrowia oraz wieku pacjenta, może być on także skierowany na EKG i RTG klatki piersiowej. Przed operacją warto ograniczyć spożywanie alkoholu i palenie papierosów. Golenie pola operacyjnego powinno być wykonywane tuż przed operacją. Ogranicza to możliwość powstania infekcji. Jeśli zabieg odbywa się w znieczuleniu ogólnym (najczęściej tak jest), pacjent przed operacją powinien być na czczo.

W zależności od rodzaju i wielkości przepukliny istnieją dwie metody przeprowadzenia operacji: klasyczna i laparoskopowa. Różnica między technikami polega na tym, że operacja przeprowadzona metodą laparoskopową jest mniej inwazyjna i pacjent po niej szybciej wraca do codziennych zajęć. W trakcie klasycznego zabiegu, lekarz wykonuje cięcie, dzięki któremu jest w stanie usunąć przepuklinę i zszyć osłabioną ścianę brzucha, w którym przepuklina się pojawiła. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym lub podpajęczynówkowym. Jest możliwość zastosowania siatki, która ma na celu wzmocnienie ściany powłok brzusznych i wytworzenie mocnej blizny zapobiegjącej powstawania przepukliny. Dzięki operacji pacjent może całkowicie pozbyć się dolegliwości i szybko wrócić do normalnego trybu życia. Z reguły zabieg trwa od 30 minut do 2 godzin, w zależności od rozległości i skomplikowania przypadku.

Dolegliwości bólowe mogą się utrzymywać do 4-5 dni po operacji, ale zaleca się jak najszybsze wstanie z łóżka i rozpoczęcie prób chodzenia. Dzięki temu pacjent niweluje powstanie zrostów oraz uczucie ciągnącej blizny. Po około tygodniu pacjent powinien stawić się na wizytę kontrolną, podczas której lekarz obejrzy ranę i zdejmie szwy. Do 3 miesięcy po operacji pacjent powinien unikać intensywnego wysiłku fizycznego. Tyle czasu potrzeba, aby tkanki się zagoiły i w pełni odtworzyły mechaniczną wytrzymałość. Należy pamiętać, że czas powrotu do codziennych aktywności zależy także od stanu zdrowia pacjenta oraz szybkości gojenia się rany pooperacyjnej, a także od metody operacyjnej i rozległości przepukliny.

• uwypuklenie powodujące uczucie dyskomfortu
  • dolegliwości bólowe w miejscu powstania przepukliny
  • pieczenie lub uczucie ciągnięcia w miejscu powstania przepukliny

• stan ropny skóry