Choroba Dupuytrena

Choroba Dupuytrena Warszawa

Kategorie

Choroba Dupuytrena, zwana także przykurczem Dupuytrena, to choroba tkanki podskórnej dłoni i palców, która deformuje dłoń. Choroba ta objawia się przykurczem palców i niemożnością ich wyprostowania. Schorzenie to obejmuje głównie stawy śródręczno-paliczkowe i międzypaliczkowe, w których to następuje włóknienie spowodowane gromadzeniem się nadmiernej ilości gliozaminoglikanów i kolagenu. Z przykurczem Dupuytrena częściej zmagają się mężczyźni niż kobiety. Szczególnie narażone są osoby powyżej 50. roku życia, które chorują na cukrzycę, padaczkę, choroby wątroby, a także osoby uzależnione od nikotyny i alkoholu. Przyczyną przykurczu może być także praca fizyczna, która szczególnie obciąża nadgarstek. Czasem jest przykurcz jest uwarunkowany genetycznie.

Jeżeli przykurcz postępuje, nie należy zwlekać z wykonaniem zabiegu operacyjnego. Czym bardziej zaawansowana jest choroba, tym trudniej uzyskać pełne wyleczenie – pełną sprawność ręki.

Wykonanie zabiegu poprzedza konsultacja lekarska, podczas której specjalista może zlecić wykonanie badań laboratoryjnych. W czasie diagnostyki pacjent może również się spotkać z testem na ułożenie wewnętrznej części dłoni na płaskim podłożu – osoba ze zdiagnozowanym przykurczem Dupuytrena nie jest w stanie wykonać tego zadania. Pacjent kierowany jest na operację w zależności od stanu zaawansowania choroby.

Operacja, którą przeprowadza się w przypadku choroby Dupuytrena to fasciotomia i wycięcie zmienionych chorobowo pasm przedścięgnowych. W czasie operacji, lekarz używa opaski uciskowej, która pozwala na bezkrwawe przeprowadzenie zabiegu. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu przewodowym, które blokuje czucie w całej ręce. Lekarz nacina skórę i wycina zmienione chorobą tkanki. To najskuteczniejsza metoda leczenia przykurczu, podczas której usuwana jest przerośnięta powięź i przywracana jest sprawność dłoni. Operacja trwa ok. 1-2 godziny, w zależności od rozległości zmian chorobowych.

Operowana ręka po operacji zostaje w szynie ograniczającej ruch, którą pacjent powinien nosić na temblaku, aby zapobiec powstawaniu obrzęków i krwiaka. Rana po operacji goi się ok. tygodnia. Bardzo ważne jest oszczędzanie ręki, do 4 tygodni od operacji nie powinno się jej forsować. Należy pamiętać, że na efekt po operacji ma wpływ także prowadzony tryb życia. Po operacji niezbędna jest rehabilitacja.

• guzki i zgrubienia na skórze
  • mrowienie i drętwienie palców
  • zmniejszone czucie w obrębie dłoni
  • ograniczenie ruchomości palców